فروشگاه اینترنتی ایران لنز

فروش بهترین لنزهای چشمی رنگی و طبی در ایران لنز

فروشگاه اینترنتی ایران لنز

فروش بهترین لنزهای چشمی رنگی و طبی در ایران لنز

همه چیز درباره استفاده از لنزهای چشمی و خرید بهترین برندهای لنز چشمی از فروشگاه ایران لنز

  • ۰
  • ۰

کور شدن با لنز چشم یکی از بدترین و وحشتناک ترین مسائلیست که می تواند دغدغه ی ذهنی کاربران لنز چشم باشد.

اما آیا واقعا احتمال کوری با لنز چشم وجود دارد؟

همانطور که در مقالات پیشین راجع به خطرات لنز چشمی صحبت کردم مطلع هستید که با رعایت نکردن اصول نگهداری از لنز چشم احتمال وقوع آسیب های جبران ناپذیر چشمی بالا می رود که ممکن است یکی از بدترین اتفاقات کور شدن با لنز چشم باشد.

 

چشم از حساس ترین اعضای بدن ما است و آسیب پذی آن هم بسیار بالاست. مثلا زمانی هایی که معرض هوای آلوده، گردو خاک،سرما خوردگی و... هستین چشم ها شاید اولین عضو از بدن ما هستند که واکش نشان  می دهند و در بیشتر موراد با قرمزی، سوزش و درد و التهاب همراه می شود.

حالا تصور کنید یک جسم خارجی وارد چشم ما می شود که در رعایت اصول بهداشتی آن و یا به سالم بودن آن توجهی نکرده باشیم؟

چه اتفاقی برای چشم هایمان می افتد؟

تا انتهای این مقاله با من همراه باشید تا به نکاتی که در خصوص مواردی که باعث کور شدن چشم توسط لنز چشم می شود بیشتر بدانیم.

آیا ممکن است با لنز چشمی کور شویم؟

در واقع کور شدن با لنز کذب است و کوری توسط لنز چشم اتفاق نمی افتد مگر اینکه به صورت اشتباه از لنز استفاده کنید و به نکات مراقبت از لنز چشمی و محدودیت های لنز چشمی توجهی نشان نداده باشید

اما در صورتی که به تمام نکات بهداشتی و استفاده از آن ها عمل کنید مطمئن باشید هیچ وقت در معرض این اتفاق هولناک قرار نخواهید گرفت.

توجه داشته باشید  به طور کلی نابینایی با لنز چشم امکان پذیر نیست مگر در موارد بسیار نادر که آن هم بر اثر عفونت آکانتامبا که آن هم به دلیل وجود انگل در آب است و فقط با تماس لنز و آب می تواند رخ دهد.

با نفوذ آکانتامبا به قرنیه ممکن است کوری ناگهانی اتفاق بیفتد و با علائمی مثل درد، حساسیت شدید به نور و یا تاری دید همراه باشد و یا احتمال اینکه بر روی عنبیه فرد لکه های زرد یا سفیدی پدیدار شود و یا زخم قرنیه اتفاق بیفتد، وجود دارد که منجر به آب مروارید شود که در هر شخص میزان شدت آن متفاوت است و در برخی تاری دید ایجاد می کند در برخی هم نابینایی کامل به همراه دارد.

چه طور می توان چشم ها را از عفونت آکانتامبا محفوظ نگه داشت؟

خوشبختانه درمان کوری چشم بر اثر عفونت اکانتامبا با عمل پیوند قرنیه انجام می شود و در آن بافت آسیب دیده، با بافت سالم قرنیه اهدا کننده جایگزین می شود و فرد دوباره بینایی خود را به دست می آورد.

کسانی هم که به دلیل عفونت آکانتامبا مبتلا به آب مروارید شده اند می توانند جراحی شوند که در این عمل، عدسی چشم بیمار که دچار کدورت شده است با یک عدسی مصنوعی تعویض می شود تا دید قابل قبولی به دست آورد.

نابینایی توسط لنز چشم در هنگام شنا و استحمام

کاربران انواع لنز چشم مثل لنز رنگی زیبایی، طبی رنگی و طبی بی رنگ باید بدانند که استفاده از لنز چشمی در آب (شنا، استخر، حمام و…) ممنوع است چون املاح موجود در آب سبب خرابی لنز و در نتیجه آسیب به چشم می شود.

دوستان گرامی توجه داشته باشید اگر گاهی اوقات لازم است پیش از حاضر شدن برای بیرون رفتن استحمام کنید و لنز در چشم تان است حتما لنزها را از چشم تان در بیاورید و اگر شرایط آن محیا نبود از آن لنزها مجددا استفاده نکنید و لنز دیگری را جایگزین آن نمایید.

افرادی هم که به استخر می روند و کاربر لنز چشمی هستند بایستی لنزها را قبل از ورود به آب از چشم هایشان خارج کنند و اگر شرایط آن نبود حتما از لنزهای یک بار مصرف استفاده کنند و بعد از شنا، لنزهای جدید را جایگزین لنز قبل نمایند

رعایت این موارد شما را از خطر ابتلا به کوری با لنز نجات می دهد زیرا زمانی که لنز در معرض آب قرار می گیرد باعث ایجاد عفونت چشمی می شود که از نادرترین و خطرناک ترین نوع عفونت چشمی می توان به کراتیت آکانتامبا اشاره کرد که اغلب به دلیل استفاده ناصحیح از لنز چشمی رخ می دهد.

عفونت آکانتامبا چیست؟

طبق آمار به دست آمده هر ساله بین ۱ تا ۲۱ مورد عفونت چشمی در هر یک میلیون نفر به دلیل استفاده ناصحیح  لنز گذاشتن رخ می دهد .

عفونت آکانتامبا هم نوعی عفونت انگلی در قرنیه چشم است که در لایه ی جلویی چشم رخ می دهد.

با اینکه در بیشتر کشورها آب های لوله کشی پیش از آنکه مورد استفاده قرار بگیرند ضدعفونی می شوند اما باز هم حاوی میکروب های ویروسی و باکتریایی هستند و با اینکه معمولا آسیب زا نیستند ولیبه هر حال همیشه هم انگل آکانتامبا قابل فیلتر نیست و این همان ویروسی است که منجر به عفونت حاد و بعضا کوری چشم خواهد شد.

این نوع عفونت که به نام AK  شناخته می شود؛ هنگامی به وجود می آید که با لنز چشم در معرض آب (حمام و شنا) قرار می گیرید و یا افرادی که به دستورالعمل های استفاده ی آگاهانه لنز توجهی نمی کنند و لنزهایشان را به جای شستشو با محلول لنز با آب تمیز می کنند در معرض ابتلا به این عغونت چشمی هستند.

لنزها جایگاه خوبی برای تجمع باکتری ها و میکروب ها هستند و همچنین انگل ها می توانند بین لنز و قرنیه قرار بگیرند و تکثیر یابند.

عوامل ریسک پذیر در خصوص کوری با لنز چشم

بر اثر تحقیقات صورت گرفته و نظرسنجی هایی که در این اواخر انجام شده است می توان گفت بیشتر کسانی که از لنز چشمی استفاده می کنند به دلیل نا آگاهی درباره استفاده صحیح از لنز و قرار گرفتن در معرض آب و یا خوابیدن با لنز چشم دچار مشکلات چشمی و کوری می شوند.

در صد آماری ابتلا به AK و کوری با لنز بر اساس نظر سنجی yougov  در سال گذشته عبارتست از:

  • افرادی که لنزهای خود را با آب دهان تمیز می کنند ۱۵%
  • افرادی که ندانسته لنزهای خود را با آب شیر تمیز می کنند ۲۷%
  • افرادی که در هنگام خوابیدن لنز را از چشم شان را خارج نمی کنند و با آن می خوابند ۴۷%
  • افرای که لنزهایشان را با آب شستشو می دهند ۵۴%

بر همین اساس آگاه سازی مردم در رابطه با استفاده صحیح از لنز و شستشوی آن ها به صورت بهداشتی و مورد تایید پزشکان برای مبارزه با عفونت AK به جهت جلوگیری از کوری با لنز چشم بسیار حائز اهمیت است.

آیا ممکن است لنز در چشم گم شود و کوری اتفاق بیفتد؟

دوستان توجه داشته باشید گم شدن لنز در چشم یک باور کاملا اشتباه است که در بین بسیاری از افراد رایج شده است

در حقیقت ساختار چشم به شکلی است که از هر چیزی برای قرار گرفتن در پشت چشم جلوگیری می کند. به عبارتی مانعی به نام ملتحمه در چشم وجود دارد که پلک را می کشد و بخش سفیدی چشم را می پوشاند، در نتیجه لنزهای چشمی به هیچ عنوان نمی توانند در پشت چشم گم شوند به این دلیل که یک مانع فیزیکی از قرار گرفتن هر چیزی در پشت چشم محافظت می کند.

با این تفاسیر کوری چشم با لنز توسط گم شدن لنز در چشم کاملا یک مساله ی رد شده و غیر ممکن است . دلیل اینکه برخی فکر می کنند لنز در چشم شان گم می شود این است که چون لنز ها انعطاف پذیر و نرم هستند تا می شوند و می تواند پشت پلک قرار بگیرد که پیدا کرد آن هم ترسناک و هم دشوار است و کاربران لنز فکر می کنند در چشم شان گم شده است که یک باور اشتباه است.

نابینایی با لنزهای تاریخ مصرف  گذشته

برای اهمیت این موضوع به این مثال توجه کنید:

فرض کنید لنزی را تهیه کرده اید که فصلی است و تا ۳ماه قابل استفاده است اما شما به جای اینکه ۳ماه از آن استفاده کنید، ۱ سال به صورت مرتب آن را در چشم تان می گذارید چه اتفاقی می افتد؟

آن لنز به شکلی ساخته شده است که مواد نگهدارنده ی آن تا ۳ ماه دوام دارد و پس از آن فاسد خواهد شد و لنز ممکن است حالت خود را از دست بدهد، کمی کوچک شود، تنگ شود و دیگر کاملا گرد نباشد.

کلیه این علامت ها به معنی فاسد شدن لنز هستند و به شما هشدار می دهند که دیگر قابل استفاده نیست و شما با استفاده از آن ها ریسک ابتلا به عفونت یا سایش قرنیه و آسیب به قرنیه را افزایش می دهید که به احتمال زیاد بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و یک تهدید به عنوان کوری چشم با لنز و یا تاری دید و کم بینایی برای شما می باشد.

فکر نکنید با این کار صرفه جویی کرده اید و توانسته اید هزینه لنز جدید را ذخیره کنید، شما فقط یک جفت چشم دارید که موظف به مراقبت از آن ها هستید.

این کار دقیقا مثل خوردن غذای فاسد است ممکن است شانس با شما یار باشد و انفاقی نیفتد اما از طرفی هم ممکن است کوری با لنز را در پی داشته باشد.

آیا محلول های لنز چشمی هم می توانند برای چشم خطر آفرین باشند؟

کاربران لنز باید به این نکته توجه داشته باشند که چه از لنز استفاده می کنند و چه در فواصل طولانی مدت آن ها را میگذارند باید حداکثر یک شب درمیان محول جالنزی را عوض کنند.

محیطی که لنزها را در آن نگهداری می شوند احتمال دارد گرم، مرطوب و تاریک باشد و در هر صورت باکتری های دست شما به لنز منتقل شود و بعضی از آن ها توسط محلول لنز از بین می رود و برخی هم از بین نمی روند و قدرت پاک کنندگی محلول ها بعد از چند ساعت کاهش پیدا می کند و شما باید محلول لنز را هر روز یا یک روز در میان تعویض کنید.

شستن لنزهای چشمی با آب چه خطراتی در پیش دارد؟

باز هم تاکید می کنم هیچ وقت لنزهایتان را با آب شستشو ندهید زیرا آمیب بسیار خطرناکی به نام acanthamoeba  در آب لوله کشی موجود است که توسط لنزها به چشم انتقال داده می شود و خطر کوری با لنز را با خود به همراه دارد.

پس حتما لنزهایتان را با محلول مورد تایید پزشکان تمیز کنید و حتما قبل از گذاشتن و برداشتن لنزها دست هایتان را با آب و صابون بشوید و و با یک دستمال بدون پرز آن ها را خشک کنید و به این شکل ریسک کوری با لنز را به ۰ برسانید.

کلام آخر

برای اینکه خیالتان از بایت لنزی که تهیه می کنید راحت باشد و اگر چشم های ضعیفی دارید و لنز نمره دار استفاده می کنید، چشم های شما را درمان کند حتما از مراکز معتبر لنزها را تهیه کنید.

ایران لنز یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی لنز چشم می باشد که به مدیریت دو اپتومتریست به نام سحر قاسمی و سالار حمیدی اداره می شود  و تمامی لنزها دارای گارانتی و مجوز بهداشت جهانی می باشد.

برای مشاوره در خصوص بهترین لنز مناسب با چشم هایتان می توانید با مشاورین ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.

منبع: https://iranlens.ir/blindness-contactlens/

  • ۰۱/۰۱/۲۰
  • سحر قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی