فروشگاه اینترنتی ایران لنز

فروش بهترین لنزهای چشمی رنگی و طبی در ایران لنز

فروشگاه اینترنتی ایران لنز

فروش بهترین لنزهای چشمی رنگی و طبی در ایران لنز

همه چیز درباره استفاده از لنزهای چشمی و خرید بهترین برندهای لنز چشمی از فروشگاه ایران لنز

  • ۰
  • ۰

امروزه که استفاده از وسایل الکترونیکی عضو جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند و تاثیرات و آسایش زیادی برای ما فراهم آورده اند اما در کنار تمام ویژگی های مثبت، عوارضی هم دارند که یکی از مهم ترین آن ها آسیب به چشم های ما است، اما چه کاری باید انجام دهیم؟

طبیعتا نمی توانیم استفاه از موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی را کنار بگذاریم چون بسیاری تز کارهای ما به طور روزمره با این وسایل حل و فصل می شود و شغل بسیاری از ما با این وسایل است پس راه حل چیست؟

در این مقاله به چند روش پرداخته ام که می تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا از چشم هایمان مراقبت کنیم

با من همراه باشید.

آسیب هایی که وسایل الکترونیک به چشم ما وارد می کند چیست؟

استفاده از وسایل الکترونیکی مخصوصا گوشی موبایل به طور دائمی صدمه ای به چشم نمی رساند اما مطمئنا وقتی از آن ها در ساعت های طولاتی اتسفاده می کنیم عوارض جانبی به همراه دارد که شاید اغلب ما آن را تجربه کرده باشیم

برخی از عوارض جانبی ناشی از استفاده ی طولانی مدت از وسایل الکترونیکی عبارتند از:

  • تاری دید
  • احساس درد در قسمت سر و شانه و گردن
  • حساسیت بیش از حد به نور
  • خشکی چشم
  • خستگی چشم

اگر از موبایل و کامپیوتر و تبلت و… زیاد استفاده می کنید و هر کدام از این علائم را داشتید احتمال دارد به دلیل خیره شدن طولانی مدت  از این وسایل باشد.

مهم ترین علتی که باعث می شود ما علائم مذکور را تجربه کنیم ساطع شدن نور آبی از گوشی و به طور کل تمامی وسایل الکترونیک است که باعث سر درد و چشم درد می شود که در قسمت های بعدی در خصوص محافظت از چشم در برابر موبایل و وسایل الکترونیکی دیگر پرداخته شده است.

نور آبی در موبایل و وسایل الکترونیک چیست؟

نور آبی که دز گوشی های تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری وجود دارد دارای مقدار کمی تابش الکترومغناطیسی است.

نور آبی که کمترین مقیاس نور مرئی و نزدیکترین نور به اشعه ی ماوراء بنفش است دارای طول موج کوتاه اما انرژی زیادی است که کنتراست صفحه را کم می کند و به همین دلیل باعث خستگی چشم می شود.

در واقعنور خورشید منبع اصلی نور آبی است و در همه جا وجود دارد و زمانی که در فضاهای بدون سقف قرار می گیریم در واقع در معرض نور آبی هستیم.

نور آبی فقط در اثر تابش نور خورشید به ما نمی رسد بلکه وسایل زیادی هستند که دارای این نور می باشند. به طور مثال لامپ های LED و کامپیوتر، لب تاپ، تبلت، گوشی موبایل و … از خود نور آبی ساطع می کنند که محافظت از چشم در برابر موبایل و کامپیوتر و نور خورشید و … ضروری است.

یا اینکه چشم ها مانع از رسیدن اشعه ی ماوراء بنفش در شبکیه در پشت کره چشم می شود اما در برابر نور آبی هیچ دفاعی ندارد به همین دلیل برای چشم مشکل  ساز است.

خواص نور آبی

البته این را هم باید بگویم که نور آبی در کنار عوارضی که دارد، فوایدی هم دارد که برای بدن ما لازم است. به طور مثال به حافظه و عملکرد شناختی کمک می کند . همچنین برای تقویت روحیه بسیار مناسب است.

از دیگر ویژگی ها و فواید نور آبی برای بدن می توان به تنظیم ریتم شبانه برای استراحت و خواب طبیعی اشاره کرد. این نور در طول روز می تواند به سلامت بدن کمک کند اما در شب باعث اختلال و خستگی می شود.

چگونه می توانیم از چشم هایمان در برابر فیلتر نور آبی موبایل محافظت کنیم؟

حالا که از مضرات نور آبی وسایل الکترونیکی مطلع شدیم باید بتوانیم از چشم هایمان در برابر گوشی و کلیه وسایل الکترونیکی مخافظت کنیم.

اولین قدم کم کردن نور گوشی است تا از سر درد و خشکی چشم ما کاسته شود. بعد باید به سراغ موثرترین روش و البته ساده ترین راه برای مهار نور آبی برویم.

حتما تا به حال به گزینه ی فیلتر نور آبی یا Blue light filter  در تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری که دارید برخورد کرده اید، با فعال کردن این گزینه نور آبی تبدیل به یک نور کرم رنگ می شود و چشم های شما از ساطع شدن نور آبی در امان خواهد بود.

بهترین راه مراقبت از چشم ها در برابر موبایل و کامپیوتر

خوب تا به اینجا مقاله از عوارض زیاد نگاه کردن به صفحات موبایل و کامپیتر و … گفتیم و همچنین به نور آبی به کار برده شده از وسایل الکترونیکی هم توضیحاتی دادیم و متوجه شدیم که نور آبی برای چشم مضر است وباعث سر درد و خستگی چشم می شود.

در ادامه به چند روش محافظت از چشم در برابر موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی اشاره کرده ام.

با من همراه باشید.

به کارگیری از محافظ ضد انعکاس نور

تقریبا می توان گفت تمامی گوشی های هوشمند چند سال اخیر دارای قابلیت صفحه نمایش ضد تابش خیره کننده هستند ولی اگر تلفن همراه شما فاقد این قابلیت است حتما از یک گلس ضد انعکاس استفاده کنید.

این صفحات گران قیمت نیستند ولی با این وجود تاثیری زیادی در برابر محافظت از چشم در برابر موبایل دارند و نمی گذارند نور آبی به چشم بخورد.

رطوبت دائم چشم ها

یکی از مشکلاتی که در اثر نگاه کردن طولانی مدت به وسایل الکترونیکی برای چشم ایجاد می شود، خشکی و خستگی چشم است.

یکی از موترین ترین کارهایی که می توان انجام داد تا چشم مرطوب بماند و تا حد زیادی از خشکی چشم جلوگیری کرد، پلک زدن مکرر در هنگام کار با موبایل و کامپیوتر و … است. با این کار اثرات منفی که بر اثر تابش نور این وسایل بر چشم ما می گذارد کاهش پیدا می کند.

همچنین می توانید از قطره های مخصوص استفاده نمایید و یا هر از چند گاهی چشمان خود را بشویید تا مرطوب شود.

به کارگیری از قانون ۲۰/۲۰/۲۰

ساختار چشم انسان به گونه ای طراحی نشده که بتوان در مدت زمان طولانی به چیزی خیره شد و یا از فاصله ی نزدیک به آن نگاه کرد.

زمانی که ما به مدت طولانی و در فاصله ی نزدیک به جسمی خیره می شویم، در واقع در ساختار طراحی چشم اختلال ایجاد می کنیم و چشم ها دچار خشکی و خستگی  می شوند و گاها ممکن است دچار سرگیجه شویم.

این مساله در خصوص نگاه کردن گوشی موبایل هم صدق می کند، یعنی وقتی به مدت طولانی و از فاصله ی نزدیک با گوشی های موبایلمان کار می کنیم دچار مشکلات چشمی می شویم.

برای اینکه نگاه کردن در مدت زمان طولانی چشم هایمان را اذیت نکند و محافظت از چشم در برابر گوشی موبایل داشته باشیم باید از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ پیروی کنیم. این قانون می گوید بعد از ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به فاصله ی ۲۰ فوتی نگاه کنیم که چشم ها استراحت کنند و تقویت شوند.

بهتر است پس از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه کار کردن با موبایل یا کار با هر وسیله ی دیگر آن را کنار بگذارید و ۱۰ دقیقه تا یک ربع به چشم های خود استراحت دهید.

برای تقویت و سلامت چشم ها بهتر است، ورزش های چشمی یا مدیتیشن انجام دهید که می تواند به سلامت بدن شما هم کمک کند.

تنظیمات گوشی های موبایل برای مراقبت از چشم

تنظیم نور و کنتراست و همچنین اندازه ی فونت در گوشی های موبایل ۳ مولفه ی مهم به حساب می آید. هم روشنایی و کنتراست زیاد باعث اذیت شدن چشم ها می شود و هم نور و کنتراست پایین که برای تنظیمات آن ها بای به قسمت setting گوشی یا هر وسیله ی الکترونیکی که دارید بروید.

توجه داشته باشید برای محافظت از چشم در برابر گوشی هرگز نباید در جای تاریک به صفحه ی گوشی خود نگاه کنید چون به شدت به چشم آسیب می رساند.

اندازه ی فونت را هم اصلن ریز نکنید چون چشم ها را خسته می کند و اگر بزرگتر باشد خیلی بهتر است.

فاصله ی مناسب با گوشی و لب تاپ

چشم های شما در فاصله ی نزدییک با گوشی یا کامپیوتر و… بسیار اذیت می شود و آسیب می بیند. بهتر است برای کار کردن با گوشی موبایل خود حد اقل آن را در فاصله ی ۱۶ تا ۱۸ اینچی نگه دارید تا از چشم هایتان محافظت کنید.

فعال سازی فیلتر نور آبی یا شب

همانطور که گفتم نور آبی برای چشم ها مضر است  و حتی الامکان برای محافظت از چشم در برابر گوشی باید از این نور کمتر استفاده کنیم.

در بخش قبلی به فیلتر کردن نور آبی در گوشی و دیگر وسایل اشاره کردم، درست است که کمی ممکن است رنگ نور پس زمینه ی گوشی را ناخوشایند جلوه دهد اما با این کار از سلامت چشم های خود محافظت می کنید.

فعال کردن حالت شب گوشی و فیلتر نور آبی، می  تواند بر روی خواب شما هم تاثیر مثبتی بگذارد تا خواب بهتری  داشته باشید. اگر چه فعال کردن این گزینه ها به اندازه ی صفحات ضد انعکاس موثر نیست اما به هر حال تاثیرات مثبتی بر سلامت چشم دارد.

پاکیزه نگه داشتن صفحه گوشی موبایل

طبیعی است که صفحه ی موبایل شما دائما کثیف باشد چون همواره دستتان را به صفحه گوشی میزنید که این یک عامل غیر بهداشتی برای سلامت بدن شما و همچنین چشم های شما است که فشار زیادی به چشم وارد می شود و علاوه بر آن آلودگی ها به چشم نفوذ پیدا می کند.

برای حفاظت از چشم در برابر آلودگی موبایل بهتر است دائم با یک دستمال میکرو فیبر ساده، صفحه ی گوشی خود را بدون نمدار کردن تمیز کنید.

مروری کلی این مقاله

درست است که ما در طول روز با وسایل الکترونیکی به خصوص گوشی موبایل زیاد سر و کار د اریم اما این مساله به تنهایی نمی تواند باعث آسیب رسیدن به چشم های ما شود اما وقتی به صورت طولانی مدت به صفحات موبایل و و تبلت و… نگاه می کنیم، عوارض سطحی و یا جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

از عوارض کار کردن در زمان های طولانی مدت ممکن است دچار چنین عوارضی شوید:

  • تاری دید
  • خستگی چشم
  • خشکی چشم
  • احساس درد در قسمت سر، گردن و شانه
  • حساسیت شدید به نور

نور آبی ساطع از وسایل الکترونیکی برای چشم ضرر دارد و بهتر است برای محافظت از چشم در برابر موبایل و … گزینه فیلتر نور آبی را فعال کنید.

یکی از بهترین روش های محافظت از چشم در برابر وسایل الکترونیکی، استفاده از صفحات ضد انعکاس نور هست و قیمت مناسب دارد و بسیار کاربردی است.

از دیگر روش های محافظت از چشم در برابر گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرطوب نگه داشتن چشم

پیروی از قانون ۲۰/۲۰/۲۰

تنظیم نور و کنتراست نور و اندازه ی متن

رعایت فاصله ی مناسب با گوشی

تمیز نگه داشتن صفحه گوشی موبایل

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد ، هدف ما از نوشتن مقالات بالا بردن سطح آگاهی شما عزیزان در خصوص بیماری های چشمی، مراقبت از چشم ها، خرید بهترین برندهای لنز چشمی رنگی، طبی و طبی رنگی، تقویت چشم ها و… است.

اگر هر گونه سوالی در خصوص موارد فوق و یا انتخاب لنز رنگی  وطبی دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی مندرج در صفحه اصلی سایت با تیم خبره ایران لنز در تماس باشید.

منبع: سایت ابران لنز

اپتومتریست: سحر قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی