فروشگاه اینترنتی ایران لنز

فروش بهترین لنزهای چشمی رنگی و طبی در ایران لنز

فروشگاه اینترنتی ایران لنز

فروش بهترین لنزهای چشمی رنگی و طبی در ایران لنز

همه چیز درباره استفاده از لنزهای چشمی و خرید بهترین برندهای لنز چشمی از فروشگاه ایران لنز

  • ۰
  • ۰

گلوکوم یا آب سیاه بیماری آشنایی است که حتما اسم آن به گوشتان خورده است و این بیمای چشمی به گروهی از بیماری های چشمی اطلاق می شود که در آن به عصب های بینایی دچار آسیب می شود.

از آنجایی که کار عصب های بینایی این است که اطلاعات دیداری را به مغز برساند، زمانی که آسیب می بیند بااختلال مواجه می شود و به دنبال آن کاهش بینایی رخ می دهد و هر چه آسیب های عصب بینایی بیشتر باشد فرد دید کمتری نیزخواهد داشت.

اگر شخصی مبتلا به بیماری آب سیاه یا همان گلوکوم شود و در پی آن کاهش دید را تجربه کند، متاسفانه میزان دید از دست رفته غیر قابل درمان خواهد بود ولی در صورتی که در همان ابتدای ابتلا به گلوکوم، این بیماری تشخیص داده شود و به طور منظم از داروها و تجویزهای پزشک پیروی کند می توان تا حد چشمگیری از رشد آن جلوگیری کرد

با من تا انتهای مقاله همراه باشید تا با علت، علائم  و درمان گلوکوم یا آب سیاه بیشتر آشنا شویم.

بیماری چشمی گلوکوم یا آب سیاه

آب سیاه یک بیماری چشمی است که در اثر آسیب رسیدن به عصب های بینایی رخ می دهد و ممکن است باعث کوری شود. این صدمات می تواند بر اثر بالا رفتن فشار داخلی چشم باشد و چون عصب های بینایی اطلاعات بینایی را مغز انتقال می دهند، در صورت آسیب، میدان بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد و کاهش بینایی یا کوری را در پی خواهد داشت.

زمانی که شخصی دچار آب سیاه می شود در اوایل ابتلا، هیچ نوع عارضه و مشکلی ندارد اما رفته رفته دچار کاهش دید می شود و در نهایت می تواند منجر به کوری گردد که البته با روش هایی که در ادامه به آن پرداخته ام می توان این بیماری را سریع تر تشخیص داد و نسبت به درمان آن اقدام کرد که از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

دلیل مبتلا شدن به آب سیاه یا گلوکوم چیست؟

دلیل ابتلا به این بیماری شاید کمی مجهول و نامعلوم باشد البته عواملی مثل وارد شدن ضربه به چشم، مسدود شدن زاویه چشم و انجام برخی از جراحی های چشمی.

در بیشتر موارد هم علت ابتلا به گلوکوم ناشناخته است و ممکن است بر اثر عوامل موروثی و ژنتیکی یا محیطی باشد.

انواع گلوکوم

این بیماری در کل به دو دسته زاویه باز و زاویه بسته تقسیم می شود که بدین شرح است:

زاویه ی چشم بین عنبیه و قرنیه ی چشم است. بدر مجموع در بخش جلویی چشم، مایع شفافی حرکت می کند که آن در داخل چشم ساخته می شود و از زاویه چشم خارج می شود.

هنگامی که به زاویه ی چشم صدمه می رسد یا آن بسته می شود، این مایع چشم قادر نیست از چشم بیرون برود و منجر به فشار چشم بالا می شود و گلوکوم به وجود می آید.

گاهی اوقات آب سیاه در نوع زاویه بسته با حملات شدید و حادی مانند دردهای غیر منتظره و یهویی، قرمزی چشم، مشاهده هاله ی در اطراف وسایل نوری، افزایش فشار داخل چشم (بالغ بر ۳۰ میلی متر جیوه)،افت ناگهانی میدان دید و تاری دید، گشاد شدن مردمک چشم، تهوع و استفراغ و گاهی هم بیضی شدن مردمک چشم همراه است که یک موقعیت اورژانسی به شمار می آید.

گلوکوم از نوع زاویه باز هیچ گونه علائم حاد و ناگهانی ندارد و بیمار هیچ نوع دردی را هم احساس نمی کند و تنها علامت  آن کاهش میدان دید و تغییرات عصب بینایی است.

گلوکوم با چه علائمی همراه است؟

آب سیاه بسته به نوع آن علائم گوناگونی دارد که در ادامه به اختصار به هر کدام از آن ها پرداخته ام:

  • آب سیاه یا گلوکوم زاویه باز: اغلب چه در نوع آب سیاه زاویه باز و چه در نوع زاویه بسته در صورتی که حاد نباشد، بیمار علائم خاصی ندارد و وجود آن را احساس نمی کند اما اگر گلوکوم در نوع زاویه باز شدید تر شود در میدان دید فرد هم تاثیر می گذارد
  • گلوکوم زاویه بسته حاد: در این نوع از آب سیاه چشمی فرد بیمار شاید علائمی مانند ترس از نور، مشاهده هاله نور و رنگین کمان حول وسایل نوری، اشک ریزی، کم شدن دید، تهوع و استفراغ را تجربه کند که در این مواقع بیمار باید به صورت اورژانسی به چشم پزشک مراجعه کند و درمان را شروع کند.
  • گلوکوم مادرزادی: در این نوع از بیماری آب سیاه چشمی احتمال دارد فرد علامت هایی مثل اشک ریزی، بزرگ شدن چشم، سفیدی قرنیه را تجربه کند.

گلوکوم چگونه تشخیص داده می شود؟

شایان ذکر است در بیشتر موارد دلیل اصلی ابتلا به گلوکوم، افزایش فشار چشم است اما این یک مورد ثابت و یکسانی برای بیماران نیست هم این موضوع نمی تواند دلیل آب سیاه باشد.

ابتلا یا عدم ابتلا به گلوکوم به دلیل افزایش فشار چشم بالا بستگی به میزان تحمل عصب های بینایی دارد که در هر فرد فرق می کند.

با اینکه فشار طبیعی بین ۱۲ تا ۲۱ میلی متر جیوه است اما باز هم امکان دارد فردی با چین فشار چشمی دچار بیماری آب سیاه شود بنابراین چکاپ و معاینه چشمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 گلوکوم یا آب سیاه چگونه درمان می شود؟

برای درمان بیماری آب سیاه در روزهای ابتدایی و قابل کنترل، چشم پزشک قطره های چشمی را تجویز می کند البته به جز گلوکوم مادرزادی و زاویه بسته.

ولی هنگامی که گلوکوم با قطره های چشمی تغییری نکرد و دیگر قابل کنترل نبود به سراغ روش های جراحی یا لیزر چشم می رود.

چشم پزشکان برای درمان آب سیاه مادرزادری و زاویه بسته روش جراحی را انتخاب می کنند که نوع آن بر اساس وضعیت و شدت آن تاعیین می شود.

درمان آب سیاه به روش های زیر تقسیم می شود:

  • درمان دارویی آب سیاه

  • ترابکلوپلاستی لیزری

  • جراحی گلوکوم

آیا همهی کسانی که به آب سیاه مبتلا می شوند کور می شوند؟

هر چند که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردم که ممکن است بیماران گلوکومی به کوری دچار شوند اما خوشبختانه در حال حاضر با داروهای موجود و درمان های نوین جراحی بسیاری از بیماران مبتلا به گلوکوم می توانند با این روش ها به زندگی عادی خود ادامه دهند اما حتما باید پیگیر این بیماری باشند و از چکاپ های دوره ای غافل نشوند که در صورت غافل شدن از این بیماری ممکن است به نابینایی منجر شود.

 

منبع: https://iranlens.ir/glaucoma/

 

برای خرید نواع لنز طبی بی رنگ، طبی رنگی و رنگی زیبایی می توانید به سایت ایران لنز یا اینستاگرام ایران لنز مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی